5 etape pentru o analiză de risc corectă. Analiza de risc la securitatea fizică este un proces complex prin care se identifică, evaluează și prioritizează potențialele amenințări și vulnerabilități la care o organizație sau o locație poate fi expusă. Acesta implică studierea detaliată a infrastructurii, a procedurilor de operare, a echipamentelor de securitate existente și a comportamentului personalului. Rezultatul acestui proces este o înțelegere clară a riscurilor de securitate și o strategie pentru reducerea și gestionarea acestora. Această analiză este vitală pentru protejarea activelor, prevenirea pierderilor și asigurarea continuității activității.
5 etape pentru o analiză de risc corectă
Cel mai potrivit moment când trebuie întocmită analiza de risc, este etapa de amenajare a spaţiului evaluat, deoarece recomandările evaluatorului nu ar mai impune cheltuieli suplimentare, prin modificările structurale ale spațiului sau înlocuirea elementelor de protecție mecanofizică, elemente care trebuie să îndeplinească cerințele impuse de legislație.
Bază legală:
- Legea 333 / 2003;
- H.G. 301/2012;
- H.G. 1002/2015;
- Instrucțiune nr. 9/2013 M.A.I.
Ce spune legislatia cu privire la analiza de risc la securitatea fizica?
Contravenția stabilită pentru neefectuare: 5.000 – 10.000 lei.
1. Selecția evaluatorului de risc
a. Identificarea evaluatorului de risc la securitatea fizică se poate face, de regulă, prin două metode:
– consultarea directoarelor web locale Olx.ro, Lajumate.ro, publi24.ro;
– recomandare din partea unei persoane cunoscute sau mai puțin cunoscute;
b. Selecția evaluatorului de risc la securitatea fizică este bine să fie făcută ținând cont de câteva elemente, calitatea lucrării sau costurile de implementare a recomandărilor formulate prin raportul întocmit:
- experiența pe care o are în întocmirea analizei de risc și vechimea ca evaluator, ocupația de evaluator de risc la securitatea fizică fiind apărută anul 2013;
- numărul analizelor de risc anulate de organele de poliție competente;
- tariful cerut pentru efectuarea analizei de risc, un tarif foarte mic nefiind elementul de bază al selecției, deoarce ceva „ieftin” vă poate costa scump mai târziu;
Urmăreşte Analiza de risc si riscul de a nu fi o analiza de risc
Dacă solicitarea ofertei pentru analiza de risc se face prin telefon sau corespondență este necesar să comunicați evaluatorului câteva caracteristici ale unității.
Nu uitați că tariful cerut de evaluator poate fi negociat.
2. Stabilirea întâlnirii cu evaluatorul
a. Întâlnirea cu evaluatorul va avea loc, de regulă, la punctul de lucru sau la sediul social al societății.
b. La întâlnirea cu evaluatorul se vor parcurge următoarele activități:
- verificarea identității evaluatorului și probarea de către acesta a înscrierii sale în RNERSF;
- stabilirea graficului de lucru, cu termen de predare a documentației (pentru fiecare unitate);
- stabilirea termenului și a modalității de plată (cu sau fără avans, la predarea facturii sau la un termen de la predarea facturii, numerar sau prin virament);
- semnarea contractului de servicii și a angajamentului de confidențialitate;
- stabilirea și predarea de către beneficiar a documentelor necesare evaluatorului, în copie sau format pdf.;
- stabilirea reprezentantului societății, care-l va însoți pe evaluator pe timpul inspecției unității.
3. Inspecția obiectivului
Evaluatorul este obligat să efectueze personal inspecția fiecărui obiectiv.
Un evaluator care nu va efectua inspecția unității și care va solicita doar fotografii, schițe sau documente în baza cărora să întocmească documentația este un neprofesionist care nu va putea întocmi mai mult decât o lucrare generală cu costuri de implementare mari sau riscuri ridicate ce ar putea pune în pericol atât integritatea persoanelor din unitate cât și a bunurilor.
Inspecția unității impune ca evaluatorului să i se permită:
- accesul, cu însoțitor, în toate spațiile unității;
- accesul la informațiile necesare întocmirii documentației sau care pot defini o posibilă vulnerabilitate a securității fizice și la documentele originale care mai apoi se vor pune la dispoziția evaluatorului, în copie sau format în pdf;
- discuții cu personalul angajat și cu personalul de pază;
- verificarea dispozitivului de pază și a măsurilor instituite pe linia pazei;
- verificarea transmiterii semnalului și a timpului și modului de intervenție a echipei mobile de intervenție specializate, la acționarea butonului/pedalei de panică;
- verificarea calității imaginilor stocate pe echipamentele subsistemului de televiziune cu circuit închis (TVCI) și a perioadei de stocare a acestora;
- fotografierea elementelor pe care le consideră relevante pentru întocmirea documentației.
4. Predarea analizei de risc la securitatea fizică și plata contravalorii serviciul prestat
La predarea documentației specifice analizei de risc, beneficiarul lucrării trebuie să primească informații despre conținutul lucrării și să urmărească ca aceasta să fie întocmită conform precizărilor actelor normative.
Elemente pe care beneficiarul analizei de risc la securitatea fizică trebuie să le regăsească în documentația primită, documentație care ar trebui să depășească, de regulă, 20 de pagini:
- compunerea documentației;
- capitolele raportului de evaluare şi tratare a riscurilor la securitatea fizică prevăzute a fi obligatorii, prin actele normative specifice în vigoare;
- corespondența între capitolele de prezentare a situației existente în unitate, la data inspecției acesteia, sau în capitolul cu recomandările de implementat pentru încadrarea la nivelul de risc acceptabil și variabilele elementelor de evaluare, din grila de evaluare a nivelului de risc;
- dispozitivul de pază, cu numărul, dispunerea și durata serviciului în fiecare post de pază (dacă s-a recomandat instituirea unui dispozitiv de pază prin personal specializat);
- zonele în care este necesară instalarea echipamentelor sistemului de alarmare împotriva efracției, și mai puțin a numărului acestora (ex. numărului camerelor video sau al senzorilor), acesta urmând a fi discutat cu proiectantul sistemului sau cu specialiștii societății care instalează sistemul, în funcție de caracteristicile tehnice ale fiecărui element;
- obligativitatea sau nu a avizării proiectului sistemului de alarmare împotriva efracției, în funcție de categoria unității evaluate;
- argumentarea fiecărei recomandări formulate în raport, în funcție de cerințele generale și minime de securitate prevăzute de lege și în funcție de vulnerabilitățile identificate la inspecția unității;
- termenul de implementare al fiecărei recomandări formulate în raport, fără ca acesta să depășească 60 de zile;
- semnarea de către evaluator a raportului de evaluare și tratare a riscurilor la securitatea fizică și a grilei de evaluare a nivelului de risc.
5. Implementarea și revizuirea analizei de risc la securitate fizică
a. Implementarea recomandărilor formulate în raportul de evaluare și tratare a riscurilor la securitatea fizică se face la termenele stabilite și este obligația exclusivă a beneficiarului.
Obligația evaluatorului este doar de a consilia beneficiarul privind modul de implementare, fără implicare fizică sau materială.
Verificarea respectării termenelor și a modului de implementare a recomandărilor se face de către structurile de poliție abilitate, cu ocazia controalelor sau la semnalarea incidentelor de securitate.
Pentru implementarea recomandărilor formulate prin raportul de evaluare și tratare a riscurilor, dacă evaluatorul nu v-a consiliat, vă voi aminti câteva cerințe generale prevăzute de legislația în domeniu:
- elementele de protecție mecanofizice folosite în unitate (uși, ferestre, suprafețe vitrate, seifuri, dulapuri, încuietori, grilaje etc) trebuie să fie însoțite de certificat de conformitate (agrement tehnic) din care să rezulte că au determinată clasa de securitate la efracție;
- toate elementele oricărui subsistem al sistemului de alarmare împotriva efracției instalat trebuie să dețină certificat de conformitate din care să rezulte că acestea corespund standardelor specifice de fabricație, naționale sau europene;
- paza/intervenția prin personal specializat, precum și proiectarea și instalarea oricărui subsistem al sistemului de alarmare la efracție se face în baza analizei de risc și numai de către societăți specializate și licențiate de IGPR;
- întocmirea planului de pază, proprie sau prin societate specializată, este obligația beneficiarului;
- asigurarea documentelor serviciului de pază cu personal specializat, este obligația prestatorului;
- paza proprie se va asigura cu personal avizat de poliție și pregătit prin curs de specialitate.
b. Revizuirea analizei de risc la securitatea fizică se efectuează în una din următoarele situații:
a) la 3 ani de la data întocmirii și asumării acesteia de către conducătorul unității, pentru corelarea cu dinamica parametrilor interni și externi care generează și/sau modifică riscurile la securitatea fizică unității;
b) în cel mult 60 de zile de la producerea unui incident de securitate;
c) în cel mult 30 de zile de la modificarea caracteristicilor arhitecturale, funcționale sau a obiectului de activitate.
În situația prevăzută la pct. b) evaluatorul care a întocmit documentația este obligat să o refacă, dacă reprezentantul poliției, care face cercetarea incidentului de securitate constată că incidentul s-a produs pe fondul existenței unei vulnerabilități neidentificate sau netratate de acesta.
Dacă incidentul s-a produs ca urmare a neimplementării recomandărilor formulate prin raport, refacerea analizei de risc se face pe cheltuiala administratorului societății.
În celelalte două situații nu există nicio obligație din partea evaluatorului.
Pe toată perioada de valabilitate a analizei de risc, conducătorul unității va monitoriza permanent riscurile identificate și tratate, precum și pe cele recomandate spre a fi monitorizate, pentru a evita reapariția sau creșterea lor, menținând astfel un nivel ridicat de siguranță a afacerii sale.
Pentru alte detalii despre legislatia privind analiza de risc la securitatea fizica, va rugam accesati sectiunea de contact: Contact.